Lang leve de initiatiefnemer
 

Wil je zien wat me bezighoudt?

Blogitems uit 2013

Regelmatig schrijf ik in blogvorm over zaken die me raken of aan het denken zetten: ervaringen in mijn werk, ontmoetingen, inspirerende boeken, films of thema’s. Je vindt ze hier.

15 okt
2013

Lang leve de initiatiefnemer

Grote hoeveelheden zeeafval. Tijdens zijn strandwandelingen op De Kwade Hoek op Goeree Overflakkee windt een man zich er keer op keer over op. Tot hij op zekere dag besluit hij dat hij het zat is en dat hij er iets aan gaat doen. De volgende dag verzamelt hij een lading afval, legt dit aan de voet van de duinen en plaatst daarbij een van juthout vervaardigd bordje met de slogan "Doe mee, verlos de zee!"

Tot zijn grote verbazing is de berg enorm gegroeid wanneer hij twee weken later terugkomt. Wandelaars op het strand hebben in grote getalen gehoor gegeven aan de oproep! Een tweede verrassing is dat boswachters van Natuurmonumenten de berg regelmatig opruimen. Na enkele maanden plaatsen zij een houten bak, en bevestigen daarop het oorspronkelijke bordje.

Vanwege het succes van het initiatief maakt de man, Matthijs Lievaart, daarop van Doe mee, verlos de zee! een landelijk initiatief. Andere kustgemeentes worden benaderd en Texel besluit zich als eerste aan het initiatief te verbinden.Na Texel volgen snel meer (bezoek http://www.verlosdezee.nl voor meer informatie). In september 2011 krijgt Lievaart voor zijn initiatief van minister Bijsterveld het Duurzame Lintje.

De anatomie van een initiatief

Uit dit  voorbeeld valt mooi te destilleren hoe een geslaagd initiatief zich ontwikkelt.

  1. De initiatiefnemer bedenkt een idee: iets dat anders of beter kan en van waarde kan zijn. Het idee ontstaat vanuit verwondering, ergernis of vanuit de stellige overtuiging dat er andere mogelijkheden zijn.
  2. De initiatiefnemer maakt het idee zichtbaar en zorgt dat  het eenvoudig te begrijpen is. (een hoop afval met een bordje er bij met uitleg).
  3. De initiatiefnemer nodigt anderen uit een bijdrage te leveren (Doe mee, verlos de zee!)
  4. De initiatiefnemer krijgt volgers. Een magisch moment (de berg afval groeit spontaan aan).
  5. De volgers blijven geen passieve volgers, zij brengen het initiatief verder tot leven door hun bijdrage.
  6. Het initiatief krijgt kritische massa en is voorbij het punt waarop het geen echte levensvatbaarheid heeft (tipping point in Malcolm Gladwell’s terminologie) en wordt nu door zoveel mensen opgemerkt dat het proces als vanzelf voortgaat.

Initiatiefnemers: de echte leiders

Ziehier een eenvoudige reconstructie hoe veel sociale veranderingen zich voltrekken. Al wat nodig is, is een goed idee en de overtuiging dat een eenling met zijn krachtig initiatief een groot verschil kan maken.

Zou het niet prachtig zijn wanneer er in organisaties meer van dit soort inspirerende initiatieven ontstaan? Het recept is simpel: laten we minder praten over sociale innovatie en leiderschap en ruimte scheppen voor experimenten en probeersels van initiatiefnemers!

Joris Brenninkmeijer (@JorisBren) is coach en adviseur. Hij zet zich in voor levendige en bezielde veranderprocessen in organisaties. 

 

Doe mee, verlos de zee! THE MOVIE from verlosdezee on Vimeo.